"4. ПОДІЇ, РОЗСЛІДУВАННЯ ЯКИХ ВЖЕ ЗАВЕРШЕНО
4.1. 19.09.2014 о 14:17 при виконанні приватного польоту на літаку
Cessna A-150L UR-URS, яке виконувало політ за маршрутом ЗПМ «Кам’янка»
(Дніпропетровськ) - ЗПМ «Чайка», ПС увійшло у контрольований повітряний
простір CTR Жуляни без дозволу та плану польоту, виконуючи візуальне
заходження на посадку на ЗПМ «Чайка», що призвело до порушення порядку
використання повітряного простору.
Під час проведення розслідування комісія встановила, що власник ПС в день
порушення не пілотував літак, і знаходився в іншому місті. Сам власник також
проінформував, що дозвіл на польоти на даному ПС мають ще дві особи, та надав
їх контактні дані. Голова комісії встановив телефонний зв'язок з громадянином,
що представився пілотом, але пілот відмовився від запрошення до зустрічі з
комісією у зв’язку з великою зайнятістю, та надав електронну адресу для відповіді
на запитання комісії. Після отримання листа з запитаннями від комісії, пілот
відмовився від надання відповідей та не пред’явив копію льотного свідоцтва, що
вказує на можливість його відсутності у пілота.
За результатами ЗОК, комісія встановила наступний розвиток подій. Під час
польоту о 14:05, диспетчер сектору ПІО – Північ Київського РДЦ запитав у
екіпажу ПС, чи буде він входити до CTR аеродрому Жуляни, на що екіпаж
відповів, що входити до CTR аеродрому він не буде, виконуючи політ на висоті
200 метрів, та входити до зони ЗПМ «Чайка» із заходу. О 14:06 диспетчер сектору
ПІО – Північ передав екіпажеві ПС прохання диспетчера Вишки-Жуляни, щоб він
відпрацював з Вишкою АДВ Київ (Жуляни). Вийшовши на зв'язок з диспетчером
АДВ Київ (Жуляни), диспетчер запитав пілота про наявність у нього плану
польоту, на що пілот відповів, що для виконання польоту на ЗПМ «Чайка», план
польоту подавати не потрібно, треба лише проінформувати ПВО. Диспетчер УПР
доповів КП АДВ отриману інформацію, та за його вказівкою заборонив пілоту ПС
UR-URS вхід до контрольованої диспетчерської зони аеродрому Жуляни. О 14:13
ПС UR-URS перебувало на межі CTR аеродрому Жуляни з тенденцією входження
літака в CTR аеродрому. О 14:14 диспетчер дав команду екіпажеві ПС взяти курс
на захід та вийти з контрольованого повітряного простору, однак ПС продовжило
політ, та за даними ЗОК увійшло з півдня в диспетчерську зону аеродрому
Жуляни над н.п. Віта Почтова, внаслідок чого відбулося несанкціоноване
входження ПС до контрольованого повітряного простору на 2-2,5 км. Диспетчер
УПР АДВ Київ (Жуляни) вдруге заборонив екіпажеві входження до
контрольованої зони аеродрому Жуляни, проінформувавши його про наявність
заборони Украероцентру та надав вказівку взяти курс на захід для виходу з
контрольованої зони. Екіпаж ПС виконав вказівку. О 14.15 екіпаж ПС залишив
частоту АДВ Жуляни та більше на зв'язок не виходив.
Згідно з висновком комісії, причиною порушення порядку використання
повітряного простору України стало невиконання пілотом диспетчерської
вказівки щодо заборони на вхід в CTR Жуляни.
Фактор: людський (пілот)
Рекомендації:
Державіаслужбі України:
- Організувати публікацію в Збірнику аеронавігаційної інформації за
правилами візуальних польотів (VFR Airfield Guide) точку
входження/виходу н.п. Шпитьки до/із зони ATZ Чайка із
зазначенням географічних координат;
- Організувати публікацію в Збірнику аеронавігаційної інформації за
правилами візуальних польотів (VFR Airfield Guide) даних щодо не
входження ATZ Чайка до диспетчерської зони (CTR) а/д Жуляни;
- На етапі весняно-літньої підготовки організувати та провести
круглий стіл за участю провайдерів аеронавігаційного
обслуговування, експлуатантів повітряних суден України, федерацій
та громадських організацій авіації загального призначення стосовно
детального розгляду даного випадку та особливостей використання
повітряного простору авіацією загального призначення.8
Адміністрації ЗПМ «Чайка»:
- Розробити зміни в Інструкцію з виконання польотів у районі
постійного злітно-посадкового майданчика (ЗПМ) «Чайка» щодо
маршрутів входження і виходу на ЗПМ «Чайка», які б виключали
проникнення ПС в диспетчерську зону а/д Жуляни. Опублікувати їх
у Збірнику аеронавігаційної інформації за правилами візуальних
польотів (VFR Airfield Guide).
Експлуатантам повітряних суден України:
- При підготовці до польотів вивчати межі диспетчерських зон та
районів. Враховувати межі при виконанні польотів відповідно до
вимог п. 3.1.20.2, розділу 3 (Правила польотів) наказу МТУ від
16.04.2003 №293.
Експлуатантам та власникам ПС авіації загального призначення, у
тому числі легких, надлегких:
- Дотримуватися вимог авіаційних Правил польотів ПС та
обслуговування повітряного руху в класифікованому повітряному
просторі України щодо дій екіпажу у разі відсутності дозволу на
входження до диспетчерської зони. Забороняти експлуатацію ПС
особам у яких немає, або неоформлені відповідним чином авіаційні
свідоцтва.
ДП «Украерорух»:
- Внести відповідні зміни у робочі інструкції диспетчера аеродромної
диспетчерської вишки аеродрому Київ (Жуляни), сектор CTR
Kyiv/Zhuliany PM TWR щодо детального опису ЗПМ «Чайка» та
виконання польотів/прильотів при відсутності польотів, стрибків
парашутистів на ЗПМ «Чайка». " (с)
http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/December_2014.pdf