Starfighter
Karma: +5/-33
Offline
|
|
« Ответ #3715 : 20.12.2020, 10:43:40 am » |
|
Дві біди українського ОПК: європейський шлях і майданні управлінці
Як врятуватися від реформаторів
На початку грудня держконцерн "Укроборонпром" отримав нового генерального директора. На місце терміново пішов з посади литовця Айвараса Абромавичуса призначений губернатор Херсонської області Юрій Гусєв. У післямайданній Ері політичного керівництва України пересічний обласний центр Херсон набуває важливого значення для військово-промислового комплексу: вже другий генеральний директор концерну призначається з місцевих уродженців.
Народжені революцією
Викладач фізики Роман Романов в 2014 році став першим стороннім керівником оборонної галузі після роботи в ній керівництва, що володів специфікою і мав необхідну професійну підготовку. Результати роботи "роми з Херсона" і його команди були настільки вражаючі, що він пішов з посади за власним бажанням (і без кримінального переслідування). А розгрібати завали після "народжених революцією" пройдисвітів поставили багаторічного гендиректора "Укрспецекспорту" Павла Букіна.
Професіонал Букін, у свою чергу, також став жертвою некомпетентності. 30 серпня 2019 року президент Володимир Зеленський без обіцяного відкритого конкурсу призначив на місце Букіна громадянина Литви, екс-міністра економічного розвитку України Айвараса Абромавічуса. Сам Литовський громадянин пояснив своє призначення, виконане в кращих традиціях непрозорої системи управління, тим, що якісь нехороші люди покусилися на святу годівницю-«Укрспецекспорт». І концерн потрібно було терміново рятувати, щоб реформувати і явити світу економічне диво: зростання продажів озброєння і військової техніки з 400 млн до 2 млрд дол. за п'ять років.
Правда, заяви Абромавичуса так і залишилися заявами. Результати його керівництва концерном "Укроборонпром" виявилися плачевними. За рік управління досить стабільним бізнесом приїжджий з Литви і команда активістів Майдану з нульовим досвідом керівництва галуззю домоглися переконливого падіння експорту ОВТ.
Доброю ілюстрацією діяльності нової команди став контракт на будівництво транспортного літака Ан-178 для МВС Перу. Його урочисте підписання (після майже року підготовки) відбулося в жовтні 2019 року. Тоді ж були оголошені деякі умови виконання контракту, які здавалися нездійсненними. Наприклад, терміни поставки-два роки з дня підписання. Вартість контракту в межах 64 млн дол. також не відображала всі витрати, необхідні на створення і сертифікацію нового типу літака (не кажучи вже про отримання прибутку проектувальником – ДП «Антонов» і держпосередником – ДП «Спецтехноекспорт»).
Роботи за контрактом почалися лише через кілька місяців після його підписання і проходили в ініціативному порядку. ДП "Антонов" випустило кілька заяв з натяком, що для початку робіт потрібна передоплата. А якщо її немає, то слід хоча б знизити розмір статутного внеску «Антонова» на утримання «Укроборонпрому», щоб підприємство змогло розпочати роботу за рахунок власних коштів. "Антонов" вніс передоплату "Мотор Січ" за двигуни для Ан-178, але до закупівлі ПКІ на дослідний зразок, якому судилося стати першим серійним, справа так і не дійшла.
Зате з весни нинішнього року на флагмані українського авіабудування змінилися два генеральних директори. Спочатку "Укроборонпром «в особі Абромавичуса звільнив гендиректора Олександра Донця за затримку» оброка" – внеску на утримання концерну. Наступний гендиректор ДП» Антонов «Олександр Лось пішов за власним бажанням – через незгоду з рішенням керуючої структури переоформити активи ДП» Антонов " на держконцерн.
Тепер, згідно зі змінами до Статуту держпідприємства, право власності на його майно перейшло до структури, яка розробкою і виробництвом авіаційної техніки взагалі-то не займається. І не важливо, що такі рішення – це рейдерство в чистому вигляді. Ймовірно, операція була задумана в стилі "війна все спише»і "переможців не судять".
За оцінкою Лося, в даний час продаж майна «Антонова» може принести до 3 млрд дол. у короткостроковій перспективі. "Це інфраструктура, матеріальні активи і частина неправильно оціненої, або недооціненої, або навмисне недооціненої інтелектуальної власності», – заявив колишній гендиректор ДП «Антонов».
Крім реалізації майна постійний прибуток приносять Вантажні перевезення літаками»Руслан". Каргодіяльність "Антонова"в Німеччині приносить щорічно 40 млн дол. При цільовому використанні надходжень від перевезень на Ан-124 українська авіація не опинилася б у нинішньому жалюгідному становищі. Але на жаль: кошти від успішної діяльності йдуть на латання дірок в інших сегментах ОПК. І на утримання керівної верхівки, яка не може похвалитися успіхами на терені керівництва галуззю. Зате здатна віджати будь-який об'єкт зі сфери управління.
Дана операція була здійснена в період безначалія: після відходу Абромавичуса і до призначення Гусєва.
Блискучий провал
Айварас Абромавічус, користуючись охоронною грамотою у вигляді паспорта громадянина ЄС, в дуже короткий термін зробив незбагненне з точки зору логіки державного управління. Всього за рік прибуток держконцерну скоротився на третину, якщо оцінювати динаміку надходжень у перерахунку на валюту. Якщо перерахувати показники в гривнях на середній валютний курс (23,69 грн за дол.), то за 9 місяців 2019 року нові замовлення становили 1,34 млрд дол. А в 2020 році при курсі 26,97 грн за дол. цей показник дорівнює 0,97 млрд дол.
Портфель нових замовлень за 2020 рік не зазнав істотних змін: з 3,08 млрд дол. у 2019 році до 3,24 в 2020-му.як і дохід концерну – 0,95 млрд дол. у 2019 році і 0,91 млрд дол. у 2020-му.тим часом в 2018 році дохід концерну склав 1,45 млрд дол. у перерахунку на середньорічне значення курсу долара в той період. Порівняння знову не на користь команди, яка прийшла з обіцянками наростити і поглибити.
Провал контракту з МВС Перу на будівництво Ан-178 трапився через відсутність гарантійного листа від власника контракту-ДП «Спецтехноекспорт». В результаті аванс в 30% від суми контракту більше року знаходиться в перуанському банку. А делегація з України знову летить до Перу уточнювати, як далі виконувати контракт.
У публічну площину стали потрапляти і більш гучні приклади зради, до якого можуть бути причетні майданні управлінці. Нещодавно СБУ провела слідство і виїмку документів у директора "Укрспецекспорту" Вадима ніздрі і його заступників Артура Максимова і Валерія Матвєєва. Останній займається питаннями безпеки. Виїмка документів також проходила у заступника директора Концерну з маркетингу та збуту Михайла Морозова. "Процесуальні заходи здійснюються в рамках кримінального провадження за ч. 1 ст. 111 Кримінального кодексу України (Державна зрада) з метою документування фактів можливої причетності посадових осіб до здійснення діяльності в інтересах однієї з країн Південної Азії на шкоду обороноздатності, державної, економічної та інформаційної безпеки України», – йдеться в повідомленні прес-служби СБУ.
Ймовірно, ці дії пов'язані з роботою в Пакистані компанії Raviana, що має статус представника «Укрспецекспорту» в цій країні. Компанія належить і управляється Мохаммедом Захуром і Михайлом Морозовим. Минулого року надбанням громадськості став скандал з тендером Міноборони Пакистану: замовник визнав участь Raviana небажаною і попросив «Укрспецекспорт» вести з ним переговори безпосередньо.
А нещодавно стало відомо, що Raviana негласно використовує комерційну інформацію Харківського заводу ім. Малишева. І від імені, але не за дорученням харків'ян приєдналася до переговорів підприємства з Академією наук Азербайджану щодо купівлі моторного масла М-16 ІХП-3у для використання в українських двигунах 6ТД-2, встановлених на Пакистанські танки «Аль-Халід».
Ймовірно, ці витоки-лише вершина айсберга. І приклад роботи в Пакистані посередника, якого безпосередньо пов'язують із заступником гендиректора "Укроборонпрому" Михайлом Морозовим, – не єдиний випадок за рік роботи команди Абромавичуса.
Складається враження, що під гаслами реформування української оборонки за європейськими лекалами керівництво займалося банальним викачуванням коштів з підприємств, що виробляють продукцію оборонного призначення. Ці надходження розпорошувалися на численні і дуже "потрібні" напрямки. Наприклад, ребрендинг логотипу "Укроборонпрому". Або розпил європейських грантів на проведення другого або третього за звітний рік аудиту силами однієї з аудиторських компаній, в якій мав честь працювати один з нинішніх заступників гендиректора «Укроборонпрому». Або закупівлю електроенергії у свого ж підприємства за ціною набагато вище ринкової.
За рік керівництва нові обличчя так і не відкрили секретний план зростання обсягів продажів ПВН і ПДН підприємств «Укроборонпрому». Зате прийшли до світлої думки створення холдингових компаній за напрямками. Кожному з них – бронетанкобудуванню, приладобудуванню, аерокосмосу і суднобудуванню – потрібно надати команду молодих волонтерів з активістами і наглядову раду з європейських функціонерів, що вийшли в тираж. Адже без такого "важливого" елемента управління ОПК ніякий прогрес неможливий в принципі.
Європейські стогони
Впровадження корпоративного управління на підприємствах державної форми власності активно підтримували функціонери ЄС. Євросоюз вже відчитав українське керівництво за провал цієї реформи, висловивши різку стурбованість долею реформи управління оборонним сектором, успіх якої пов'язують виключно з Абромавичусом.
І навпаки: поява Мінстратегпрому, який серед перших своїх кроків називає виведення ще живих авіабудівників з управління "Укроборонпрому«, отримало несхвальні відгуки» прогресорів" з Європи.
В ЄС вважають, що недавні події в області реформи державних підприємств підірвали шанси цієї реформи на успіх. Навіть незважаючи на публікацію Міністерством економіки в кінці 2019 року плану з приведення практики корпоративного управління в десяти найбільших держпідприємствах у відповідність з принципами ОЕСР.
|