2.1.2. 08.06.2013, о 08:43 при виконанні ознайомлювального польоту з кандидатом на льотне навчання в районі а/д Чайка на літаку Як-52, обліковий номер ЛА-0681, що експлуатується «ОСОУ Центральний Аероклуб», при виконанні першого розвороту, за попередньою інформацією, кандидатом на льотне навчання помилково було вимкнуто двигун, внаслідок чого літак перейшов у зниження, зіткнувся з землею та зруйнувався. Внаслідок події пілот загинув, кандидат на навчання отримав важкі травми.
Пілот - КПС – інструктор, 1949 р.н.; спеціальність льотчика-інструктора: Запорізький центр льотної підготовки в 1993 р.; освіта вища - Київський інститут інженерів цивільної авіації у 1979 р.; свідоцтво приватного пілота, термін дії до 25.04.2014 р.; медичний сертифікат, термін дії до 25.04.2014 р.; мінімум: ПВП 450 х 5000 м.; остання перевірка техніки пілотування з імітацією відмови двигуна 24.04.2013 р., загальна оцінка «відмінно»; загальний наліт – 5473год. 41хв.; наліт на літаку Як-52 – 4117год. 29хв.; самостійний наліт на літаку Як-52 – 2380год. 34хв; наліт за останні три доби – 3год. 13хв.
Літак Як-52, заводський № 866911, обліковий знак ЛА-0681; виготовлений 16.09.1986 на авіазаводі в місті Бакеу, Румунія; на літаку виконано один ремонт 10.10.1989 на Шахтинскому АРЗ. Літак обліковано в обліковому реєстрі надлегких ПС та ПС аматорської конструкції. Літак експлуатується за технічним станом. Під час підготовки літака до польоту зауважень до працездатності систем і агрегатів планера та двигуна не було.
Двигун М-14П, заводський № КЯ 421002, виготовлений на заводі в м. Воронеж 04.05.1984. На двигуні виконано два ремонти, останній 05.12.1994 р. на заводі № 421. Напрацювання ЗПЕ 592год., ПОР 127 год. Призначений ресурс - 2250 год., міжремонтний - 500 год.
Повітряний гвинт В530ТА-Д35, заводський № 80000290, виготовлений у 1988 році, було виконано один ремонт. На момент встановлення ПГ на літак напрацювання було: ЗПЕ 562 год., напрацювання після останнього ремонту 164 год. На момент катастрофи напрацювання ЗПЕ 639 год., напрацювання після останнього ремонту 241 год. Призначений ресурс 2000 год.
Літак, двигун і повітряний гвинт експлуатуються за технічним станом в межах ресурсів.
Фактична погода аеродрому Київ "Чайка" за 07.39: вітер 140˚, 2-3 м/сек, видимість 10 км, хмарність розсіяна, нижня межа хмарності 1230 м., температура +24°С, температура точки роси 15°С, тиск 746 мм.рт.ст. (1015 гПа).
Відповідно до матеріалів відеозапису, який вівся в кабіні літака та свідченнями очевидців, комісія встановила наступний розвиток подій. На етапі підготовки арматури задньої кабіни до польоту, КПС допустив помилку не виконавши вимог пункту 7 «Інструкції з виконання ознайомлювальних польотів на літаку Як-52», і не встановивши в задній кабіні кран шасі в положення «Нейтрально». Внаслідок цього, після зльоту система прибирання шасі не включилася в роботу, оскільки кран шасі в задній кабіні, який являється командним в системі прибирання-випуску шасі, залишився установленим в положення «Випущено». За даними відеозапису (шуму роботи двигуна) комісія припускає, що КПС встановив номінальний режим роботи двигуна при цьому зрозумівши помилку, яку допустив при підготовці задньої кабіни до польоту. Після цього КПС намагається пояснити кандидату на льотне навчання, як поставити кран випуску-прибирання шасі в задній кабіні в положення «Нейтрально», щоб включити в роботу систему прибирання шасі в передній кабіні та де знаходиться кран випуску-прибирання шасі.
При виконанні першого розвороту кола польотів на кут 70-80°, кандидат на льотне навчання, неправильно зрозумівши пояснення КПС, замість запобіжної засувки крана шасі повертає галетний перемикач магнето ПМ-1 із положення «1+2» в крайнє праве положення «0», чим, відповідно до конструктивного налаштування системи запалення літака Як-52, припинив роботу обох магнето двигуна, що зупинило двигун.
Розслідування катастрофи проводить комісія НБРЦА.
Рекомендації:
Центральному аероклубу ТСОУ ім. О.К. Антонова при виконанні ознайомлювальних польотів:
забезпечити неможливість втручання з боку кандидата на льотне навчання в управління системою запалювання двигуна та прибирання шасі;
забезпечити контроль за підготовкою арматури задньої кабіни до польоту, з боку командно-керівного складу;
організувати письмове підтвердження записів про проходження занять з кандидатом на льотне навчання в ЦАК ім. О.К. Антонова ТСО;
на всі метеорологічні прилади оформити посвідчення придатності в Українському Гідрометцентрі;
організувати в сертифікованому центрі теоретичну підготовку (перепідготовку) спеціалістів з метеорологічного обслуговування, з отриманням свідоцтв на виконання обов’язків фахівців метеорологічного обслуговування;
забезпечити своєчасне та в повному обсязі заповнення технічної та льотної документації;
виконати тарировки на всіх ЗОК та перевірку їх працездатності на всіх літаках ТСОУ;
привести у відповідність сертифікаційні та реєстраційні документи аеродрому, стосовно класу аеродрому;
організувати ведення на аеродромі Журналу обліку стану льотного поля;
у структурі ЦАК ТСО України ім. О.К. Антонова визначити особу, відповідальну за безпеку польотів за напрямком «Аеродромне забезпечення польотів»;
в Інструкцію з метеорологічного забезпечення на аеродромі «Чайка» доповнити розділами:
- «Забезпечення метеорологічною інформацією органів організації повітряного руху»;
- «Порядок дій при надходженні аварійного сповіщення».
- та інформацією про прогнозування погоди по аеродрому «Чайка» у форматі TAF (вказавши хто їх складає, з якою періодичністю, яким чином і хто отримує прогнози та кому доводять);
http://avia.gov.ua/uploads/documents/8957.pdf